2011. október 24., hétfő

Főzés - szaglás nélkül

No, tegnap rámtört az orrdugulás és úgy döntött, hogy egész nap boldogít. Ami azért nem volt vicces, mert kétfajta ételt is akartam csinálni. Tegnapra és mára, hogy ma több időm legyen. És ha az embernek nincs szaglása, akkor ízlelése sincs. Konkrétan az történt, hogy semminek nem éreztem az ízét. És ez rettenetes: amikor nem tudod megállapítani azt sem, hogy elég sós-e az adott étel, vagy hogy kell-e még bele tejszín vagy vaj. Ilyenkor nem mellesleg enni sincs kedved... Persze a wikipedia megmagyarázta tudományosan, hogy mi a gond. Az ízlelés nem más, mint az étel illata a szájban. Tehát ahhoz, hogy egy ízt érezzek, nem elegek a nyelven található ízlelőbimbók, a szaglószervem helyes működése nélkül mit sem érnek. És valóban: tegnap még a párizsit is megettem, amit máskülönben utálok, mert csak azt éreztem, hogy valami hideg és puha van a nyelvemen. A szülinapomra kapott Raffaello-ból pedig csak annyi élményem maradt, hogy van benne valami ropogós és krémes. De lehetett volna keserű is, nem tűnt volna fel. 

No, és én így főztem. Tésztaszószt. Meg marhapörköltet. És a tapasztalatomra bíztam magam, mert az érzékeim nem segítettek.


Tejszínes-baconos tészta
Amíg megfőzöm a spagettit, addig el is lehet készíteni hozzá a szószt. Olajon megdinsztelek egy fej lilahagymát és 10 dkg bacont apróra vágva megpirítok. Ezután kerül rá a tejszín és egy jó adag vaj. Sózom, borsozom és két-három gerezd fokhagymát belereszelek. Végül pedig oregánó és bazsalikom kerül bele. (Bazsalikomból friss is és szárított is.) Tegnap pedig kukoricával dobtam fel ezt a szószt, mert volt otthon, meg Olivér amúgy is imádja. 
Állítólag finom volt. Én nem tudok róla nyilatkozni...

A marhapörköltről már annál inkább, mert ma reggelre előjött újra a szaglásom, így az első dolgom az volt, hogy megkóstoltam a "művem". És nagyon finom. 

Marhapörkölt
Eddig féltem pörköltet csinálni, mert azt hittem, hogy ez egy igen ördöngős mutatvány és csak a profik tudnak végigegyensúlyozni a kötelen, mely ehhez az ételhez vezet. De pedig az egyik legegyszerűbb ételről van szó! Csak annyit kell csinálni, hogy felrétegzek egy pár dolgot: alulra kerül az olaj, rá egy fej lilahagyma apróra vágva, utána fél kiló marha felkockázva, két gerezd fokhagyma felszeletelve, só, bors, egy kávéskanál köménymag. Ezután annyi vizet öntök rá, hogy a húst ellepje. És utána két órán keresztül főzzük közepes lángon, hogy a hús megpuhuljon. Néha ránézünk, átkavarjuk és ha a levét elfövi, akkor öntünk hozzá még. Mikor a marha már majdnem puha, akkor kerül rá a pirospaprika (jó sok!), mert máskülönben megkeseredne. Ezt most rizzsel esszük, mert Olivér a pörköltet rizzsel szereti. Punktum. :)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése